Jag tänkte här nu reda ut ett antal saker och begrepp. Vi har skrivit många texter angående den våldtäktsdömde Tito Beltran och många av de kommentarer har kommit att handla om Titos etniska ursprung. Vi på Skiftnyckel var tidiga med att gå hårt åt Tito precis som vi gjorde med Stureplansprofilerna som är svenskfödda. Det som är ganska irriterande är att i just Titos fall så börjar folk prata rasism och främlingsfientlighet. Tito har med sitt beteende fått medlemskap i en unik klubb tillsammans med Stureplansprofilerna och Hagamannen med flera och det har han inte fått tack vare sitt etniska ursprung utan genom sitt agerande. Jag tänker nu föra över diskussionen till ett mer samhällsvetenskapligt perspektiv och reda ut vissa saker.
När man för en sådan här diskussion är det först viktigt att definiera begreppet rasism. Jag kommer här att diskutera utifrån en egen definitionen: “diskriminering/förföljelse på grund av etnicitet/religion samt hets mot folkgrupp”. Detta är även saker som är förbjudna enligt svensk lagstiftning. Om vi tittar på den nynazistiska rörelsen som finns i Sverige idag så är den relativt liten och i ett stort perspektiv helt ofarlig. Nazisterna samlas i en bygdegård för möte och sjunger lite tyska kampsånger med högerarmen i vädret utan att egentligen störa någon. Eller så har de ett torgmöte någonstans och blir utbuade. Vem lyssnar på ett gäng rakade killar i brunskjortor som strävar tillbaka till 30-talet? Visst är nazister överreprenterade bland våldsverkare men de kan mer liknas vid fotbollshuliganer eller andra kriminella grupperingar. Denna gruppering har ingen chans att väcka någon opinion för sin sak utan de gör mer skada än nytta för sina “mjukare” vapendragare i exempelvis Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna däremot har växt sig starka på senare år och det som ett rent missnöjeparti. De har ingen direkt politisk erfarenhet utan spelar enbart på människors känslor. I en tid där vi får en mer utbredd “fattigdom” bland de lägre i samhället samt en misslyckad segregation så växer sig ett sådant parti starkare vilket vi även kan se exempel på i många andra länder i Europa. Är befolkningen då även missnöjda med de politiker som styrt landet genom åren så får även ett sådant parti “proteströster”.
Får att knyta an diskussionen till min rubrik så har det börjat gå inflation i begreppet rasism. Detta är en mycket viktig fråga i samhället men diskussionen har länge varit tabu och är det fortfarande. Då någon för upp en diskussion angående exempelvis invandrarpolitiken så börjar någon ropa rasist. Det är av yttersta vikt att man i samhället kan föra upp sådana här frågor på dagordningen och att alla parter för en konstruktiv diskussion. Då Sverigedemokraterna åker på sitt flaggskepp som är invandrarpolitiken så blir de inte bemötta med konstruktiv kritik utan blir i stället kallade för rasister vilket leder till ökat stöd. Om exempelvis Mona Sahlin och Sverigedemokraternas partiledare hade mötts i en partiledardebatt så hade Mona pulvriserat alla deras argument då det är klasskillnad i politisk erfarenhet samt att Sverigedemokraterna inte har något riktigt partiprogram som kan backas upp med förnuftiga argument. Men i och med att människor idag ropar rasism likt Tito Beltran kallar domstolen för rasister så får vi inflation i begreppet. Då folk får höra rasism till höger och vänster om saker som inte är rasism så kanske man inte uppmärksammar de saker som verkligen är rasistiska.
1. Folkmordet i Rwanda 1994 då nästan 1 miljon människor mördades, det är rasism.
2. Judeförföljelse på 30-talet, det är rasism.
3. Invandrare som nekas anställning på grund av sitt ursprung eller annan diskriminering, det är rasism.
4. Invandrare som misshandlas på grund av sitt ursprung, det är rasism.
5. När GB introducerar sin nya glass Nogger Black, det är inte rasism. Centrum mot rasism anmälde då GB och detta är ett praktexempel på det jag menar med inflation i begreppet rasism.
6. Vara för en restriktiv flyktingpolitik är inte rasism. Bara för att något strider mot vissa humanistiska värderingar betyder inte det att det är rasism. En annan viktig skiljelinje man måste dra är att bara för att en ståndpunkt innehas av rasister så behöver inte åsikten i sig vara rasistisk.
Jag kan göra listan lång men det räcker med dessa exempel. Innan man ger sig in i en diskussion måste man veta skillnaden mellan äpplen och päron. Vill man bekämpa rasism så får man göra det med konstruktiva diskussioner uppbackat av argument i stället för att leta rasism på ställen där det inte finns.
Slutligen vill jag klargöra Skiftnyckels ståndpunkt. Vi är 3 stycken (2 då Vanadium lider av en allvarlig svit av skrivkramp) humanister som anser att alla människor i grunden har ett lika värde och att man sen bedöms utefter sitt handlande oavsett klass/kön/etnicitet. Alla människor i samhället ska ges samma möjligheter att lyckas och alla ska ha rätt till vår välfärd. Jag vill också poängtera att vår blogg ibland har en medveten skarp ton och i många fall sarkastisk för att uppmana till diskussion vilket vi ofta lyckas med. Men det vi inte tolererar är när människor pådyvlar oss åsikter som vi inte har eller någon gång har utryckt i våra texter. Så sluta ropa efter vargen för till slut är det ingen som lyssnar!
Om det är någon som vill kommentera det jag nyss skrivit så ber jag er att hålla er på en konstruktiv nivå.
Bahco









7 kommentarer ↓
1 Cortex // Feb 14, 2008 at 16:01
Jag instämmer med mycket du skriver MEN:
Jag tycker du gör det ganska lätt för dig i fallet Sverigedemokraterna och deras klassificering som “missnöjesparti”. Som politik fungerar är ju egentligen alla oppsitionspartier missnöjespartier, d v s deras argumentation går ut på att spela på folkets missnöje med sittande regering och/eller rådande förhållanden. Jag tycker det vore konstruktivt om något etablerat parti tog ställning till det missnöje som finns bland vissa människor avseende invadrares integration i samhället. I stället har man från riksdagspartiernas enats om att det vore att blåsa upp dessa frågor och på så vis spela SD, och deras ännu läbbigare meningsfränder, i händerna. För eller senare kommer ju folk annars att rösta in SD i Riksdagen — det finns ju ett antal argument för att vi, åtminstone regionalt, har stora problem att få ickesvenskar att tas upp i samhällets funktioner. Jag brukar ibland kolla på bloggar som ventilerar dessa känslor och använder ororn för att bygga hat. Det handlar bl a om rättegångslistor där man listar dussintals åtalade för våldtäkter, mord och misshandel och där vartenda namn antyder arabisk/muslimska rötter, om uttalanden från imamer som avsiktligt ber nyligen invandrade människor att avstå från integration i samhället annat än det sociala skyddsnätet, etc.
Någon med hår på bröstet måste någon gång konfrontera problemet. När du t ex skriver “restriktiv flyktingpolitik” under punkt 6 använder du ord som ingen just nu etablerad politiker skulle våga kalla sina egna.
2 Bahco // Feb 14, 2008 at 16:29
Jag vill nog påstå att Sverigedemokraterna är ett “missnöjesparti”, eventuellt det kanske är bättre att kalla det ett populistiskt parti. De slår på människors känslor och har enkla lösningar på svåra problem utan att egentligen tala om hur det ska gå att genomföra.
Jag håller inte med om att oppositionspartier är missnöjespartier i den bemärkelse begreppet är känt. De etablerade partierna som sitter i opposition utgår redan från sin färdiga organisation och har konkreta “någorlunda” genomförbara förslag som motvikt.
Vi ska inte diskutera ihjäl oss om detta då vi ändå verkar vara överens och jag var kanske lite snäv när jag skrev “rent missnöjesparti”.
3 Kjell Ek // Jul 29, 2008 at 10:22
Över 40 000 asylsökande per år packas ihop i förortsområden. 2008-07-28. 241.
Även om alla som kommer till Sverige vill jobba så finns det varken efterfrågan eller vilja att ta emot dem på våra arbetsplatser. Givetvis kan man lagstifta om att “tvinga in” dem på arbetsplatserna med särregler som positiv särbehandling. Detta skulle givetvis medföra stora kostnader för företagen. Alternativt skattehöjningar om staten skall subventionera kostnaderna för dem på arbetsplatserna.
Att placera dessa människor i Stockholm, Göteborg och Malmö är varken välgärning för de invandrande som redan bor där eller för de människor som känner att mer och mer av deras lön går till skatt samtidigt som vår välfärd krackelerar. Sverige tar redan tillsammans med Österrike emot i särklass flest asylsökande i Europa i förhållande till folkmängd.
Vore det inte dags för en “time-out” tills den invandringsvåg som rullat på sedan början av 90 talet fått “sätta sig”? Tills alla har fått ordentliga bostäder, utbildning, arbete och även tills vi fått bygga upp vår sargade poliskår så att de hinner med alla rån och våldsbrott som har följt i invandringens spår.
De flesta svenskar som blivit arbetslösa eller sjuka har tidigare varit med och bygga vår välfärd med sina skatteinbetalningar, medan de flesta invandrare kommer rakt in till vårt sociala smörgåsbord.
Kan vi acceptera verkligheten på problem vi har i Sverige för vår stora invandring.
I Sverige kan man nu på allmänna platser möta allt fler muslimska kvinnor bära slöja eller heltäckande klädedräkter. Det märkliga är att den svenska makteliten ställer sig bakom den muslimska fundamentalismen i vårt land.
“Slöjmodet” skall inte bara accepteras på allmän plats utan även på arbetsplatser, på skolor och i tv. När riksdagsledamöter för dialog med muslimer beger de sig till moskéer för att diskutera med mullorna.
De muslimer som uppskattar frihet, jämlikhet o demokrati är man inte intresserade av att möta.
Kjell Ek
Ordförande Sverigedemokraterna Jönköpings kommunförening.
4 Kjell Ek // Jul 29, 2008 at 10:29
Sluta kalla Sverigedemokraterna för främlingsfientliga.
Människan har i alla tider haft en besynnerlig benägenhet att kategorisera och indela människor i fack. Till detta tillkommer även tendensen att klassificera olika politiska partier i skalor och i olika block. Detta fenomen kan dels leda till att underlätta i den politiska djungeln, men det kan också leda till stora felbedömningar, som i fallet med Sverigedemokraterna.
I politisk propaganda, men även i svensk media, får vi dagligen läsa om Sverigedemokraterna hur de misshandlas av medierna. Men är det ett faktum att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga? Det finns inte ens utrymme för att debattera om denna felaktighet, som har präntas in till en medveten sanning för den okunnige. Sverigedemokraterna är det enda partiet som ser den utveckling som de sittande regeringspartierna försöker mörka. Det stöder de på alla sätt den förda debatten om integrationspolitik och den synen på invandrare som är en belastning för samhället som många krafter inom alliansen och socialdemokraterna mörkar. Det är just därför som mitt adrenalin börjar pumpa så fort när jag hör att Sverigedemokraterna skulle vara främlingsfientligt? Det är ju knappast så att någon frisk människa kan acceptera vad som händer i Sverige i dag!
Socialister har på senare tid gjort desperata försök att trycka in i allmänheten och väljarna att de är de mest antirasistiska. Så är det inte. Misslyckanden som under lång tid har utvecklats till en bredd segregation, ett inaktivt migrationsverk och en rädsla för att ta upp frågor som rör invandring var några av de bieffekterna som socialdemokraterna stod skyldiga till efter tolv år vid makten som alliansen nu medverkar till också.
Vi kan även ta oss en tillbakablick på historiens gång, där vi med lätthet ser hur de ideologierna som är starkt förankrade med Vänstern och socialdemokratin. Alliansen och självklart miljöpartiet som kommer linkande efter. Sverigedemokraterna växte upp som ett parti som ser värden för både invandrare och Svenskar och att rekreation är fel och positiv särbehandling är diskriminering att alla har ett likt värde.
Kommunism och socialism är nämligen mycket likasinnade, även om detta påstående viftas bort av dem som sympatiserar med dem. Men de är ingenting annat är missnöjda förtryckarideologier, båda med röda fanor, som använder våld som vapen och där individen får ge vika för ett elitsamhälle. Karl Marx, mannen som gav kommunismen ett ansikte. Vem var det som uttalade sig om att judarna var pengakåta, illasinnade affärsmän det var han Karl Marx som myntade uttrycket. Karl Marx hade de främlingsfientliga åsikter som Karl Marx publicerade i sin bok Om judefrågan (år 1844).
Detta tycks dock inte röra “vänstern” i ryggen. Något annat som man gärna blundar för är hur Alliansen bedriver politiken emot de fattigaste i samhället, moderaternas hundar folkpartiet och centern och KD följer moderaterna i allt summan av det samarbetet är att det finns endast ett parti, det vore mer rättvist att de nämndes tillsammans bara med nya moderaterna. Några av deras ståndpunkter är att Sverige ska acceptera allt som sägs i EU. Sverigedemokraterna är motståndare till EU- och vill att det ska ha satsats mer pengar på äldreomsorgen och att EU pengarna borde ha satsats i Sverige, stark stat och mer frihet för individen och ett rättvisare samhälle. När det gäller sänkta skatter och fler poliser till landet vet alla människor i Sverige med sig vad alliansen har sparat bort, Sverigedemokraterna vill så fort som möjligt tillsätta fler poliser mer tullpersonal för att komma tillrätta med invandringsproblem och smuggling som har gynnats under alliansen. Men detta är inte argument nog till att det skulle vara rätt att klassificera Sverigedemokraterna som främlingsfientliga.
Vi kan även ta oss en liten titt på valet 2006, när Sverigedemokraterna ökade sin väljarskara med över 100 %. Då lanserade SIFO siffror som visade att de allra flesta nya väljarna bestod av väljare från alla de representerade partierna. Om nu Sverigedemokraterna skulle vara främlingsfientliga, hur kommer det sig att deras anhängare i grund och botten är från alla politiska grupperingar? För mig är Sverigedemokraternas värderingar detsamma som nationell inriktning och det är styrkan i partiet i dag.
Tacka vet jag Sverigedemokraterna som står för demokrati och politiskt står på egna ben utan att beblanda sig med olika allianser utan rakt och konkret står för välfärd och trygghet. Det är inte partiets existens. Det är hur man ser på den ute i samhället när tidningar gör angrep på Sverigedemokraterna med massor av felaktigheter. Vi behöver en ny skala, där man kan avläsa såväl partiernas syn på stat, individens frihet, ideologisk tillhörighet och ekonomiska lösningar. Men fram till den dagen så signalerar det ingenting mer än dumhet och okunnighet att slänga ur sig att Sverigedemokraterna skulle vara främlingsfientliga.
Kjell Ek Ordförande Sverigedemokraterna Jönköping.
5 Bahco // Jul 29, 2008 at 17:42
Jag har inte kallat SD för främlingsfientligt, däremot missnöjesparti/populistiskt parti. Jag håller med att den svenska invandringspolitiken och integrationspolitiken är helt sned och visst har vi varit alldeles för generösa. Men att komma med argument liknande detta i en politisk diskussion är löjeväckande
“I Sverige kan man nu på allmänna platser möta allt fler muslimska kvinnor bära slöja eller heltäckande klädedräkter.”
för att senare tala om individens frihet. Det finns stor chans att SD kommer in i riksdagen nästa val på grund av det stora allmäna missnöjet mot yrkespolitikerna. Förmodligen leder det till att det blir samarbete över blockgränserna och att då SD:s inflytande blir minimalt, inget parti skulle våga samarbeta med SD för det vore politiskt självmord.
Tyvärr för er del i SD så har ni en klen politiskt organisation och minimal erfarenhet av den politiska arenan på riksnivå men det är klart att ni måste börja någonstans. Men enkla lösningar på svåra problem fungerar aldrig och jag skulle aldrig vilja låta några så orutinerade som er knåpa ihop nådiga luntan över några folköl.
6 Kjell Ek // Sep 25, 2008 at 17:53
Svenska skattebetalarna utnyttjas av de asylsökande. Nr. 264.
Allt fler irakier återkallar efter kort tid sin asylansökan och söker sedan om återetableringsstöd för att åka hem med pengar på fickan. Och returbiljetten betalad. Rekordet innehas av en ung ensamstående irakier som åtta dagar efter det att han sökt asyl återkallade ansökan och ansökte om stöd. Det är 207 irakier mellan 18 och 36 år som hittills i år återkallat sin asylansökan innan de sökt återetableringsstöd. 159 ansökte sedan de fått avslag. Migrationsverket vill nu ha en tydligare förordning om återetableringsstöd så att det ska bli lättare att säga nej. I en skrivelse till regeringen säger man det är relativt tydligt att utlänningarna inte söker asyl för att få stanna i Sverige utan för att erhålla stöd. Vi vill att det ska finnas särskilda skäl för att få pengar om man själv återkallar sin ansökan. Som det är nu är det otydligt skrivet, säger experten Filippa Nordfeldt på Migrationsverket.
Vid årsskiftet bestämde regeringen att också den som tar tillbaka sin asylansökan kan få del av återetableringsstödet. Per vuxen 20.000 kronor och maximalt 50.000 kronor för en familj. Inga tidsgränser angavs och något skäl till återkallandet behöver inte anges. Av de irakier som i dag får pengar av svenska staten för att etablera sig i hemlandet igen är det en mycket hög andel som själva tagit tillbaka sin asylansökan, berättar Kristina Rännar vid Migrationsverkets operativa stödenhet. Statistiken visar att av de sammanlagt 685 irakier som ansökt i år har 291 ansökt efter asylavslag medan 385 ansökt sedan de själva återkallat sin ansökan. Det var ju inte riktigt så det var tänkt. Vi vill inte att återetableringsstödet ska vara skälet till att man kommer hit, säger departementsrådet Anders Kessling.
Det är inte bra om stödet används vid korta tider i Sverige, de som behöver stöd ska i regel ha gått igenom hela asylprocessen. Det var i början av sommaren Migrationsverket upptäckte den här tendensen, framför allt bland unga, ensamstående irakier.Vi märkte att flera återtog sin asylansökan relativt snabbt och kunde koppla ihop det med återetableringsstödet, säger Filippa Nordfeldt. Migrationsverket hittar inte heller dessa personer i Eurodac, vilket innebär att de antingen kommit direkt från Irak eller möjligen, men inte så troligt, fått uppehållstillstånd i ett EU-land innan Eurodacsystemet infördes. Irakiern som ansökte om återetableringsstöd efter bara åtta dagar i Sverige fick inga pengar. Det har emellertid inträffat att personer som varit här mellan två och tre månader beviljats stöd.
Migrationsverket tillämpar i dag en gräns på tre månader, en gräns man själv satt upp och samma gräns som till exempel Schweiz tillämpar. Men den som varit här mer än tre månader får pengar, enligt Kristina Rännar. Enligt utlänningslagen ska en person som åker tillbaka själv betala sin biljett. Men i 99 procent av fallet har de inga pengar och då betalar Migrationsverket, säger Rännar. Anders Kessling på justitiedepartementet säger att det i höstbudgeten kommer besked om ifall och i så fall hur reglerna för återetableringsstöd ska ändras. Migrationsverket vill inte bara kunna ge stöd till irakier, afghaner och somalier, vilket är begränsningen i dag, utan till exempel också till människor från Etiopien, Burundi och Kosovo.
Kjell Ek
7 Bahco // Sep 25, 2008 at 18:27
Kjell: Att du inte fortsätter vår diskussion och svarar på mina synpunkter i stället för att kopiera en text från Dagens Nyheter och skriva under med eget namn.
Skriv en kommentar