Skiftnyckel, enda verktyget du behöver!

I huvudet på två observanta män från glesbygden!

Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! header image 2

Rätt eller fel? 15-åring sköts ihjäl i Blekinge!

7 Okt, 2007 · Skrivet av Bo A Hjort · 26 kommentarer - För danska vänner!

Jag tycker det är fel att skjuta folk och tar absolut helt avstånd från den sorts handling. Lika mycket tar jag absolut helt avstånd från den typen av handlande som detta moppegäng sysslat med. Dvs att jag är emot mobbing samt att jag blir ledsen när jag hör/läser att den mobbade i detta fall är lätt förståndshandikappad.

Det märkliga i just detta fallet är att pappan inte utmålas som en grym fader eller inget nedlåtande om honom i massmedian, dvs de tidningar jag läst. Utan det har bara stått i stil med “han överlämnade sig själv”, “han har erkänt att han skjutit”. Annars så brukar ju massmedian snabbt dömma genom att skriva att det var en kallblodig avrättning eller något liknande. Men inte denna gång.

Är det så att även tidningarna/journalisterna har fått nog med all mobbing eller hur ligger det till?

Du som läser detta ta med dig 2 frågor som du kan ha i bakhuvudet när du läser vidare.

  1. Är det ett pojkstreck och vad går då gränsen för dessa pojkstreck?
  2. Skyddade pappan familjen eller är han en kallblodig mördare?

Jag ger Er inte mitt svar på dessa frågor, inte nu i vart fall!
Händelse:

Debatt:

Vem, vilka & var?

Rekommendera: Följande ikoner länkar till sociala bokmärkessidor där läsare kan dela med sig av och upptäcka nya hemsidor.
  • Digg
  • del.icio.us
  • Farskpressad
  • Hypa.se
  • Sovrat.se
  • Vigillar.se
  • Digga.se
  • Ma.gnolia
  • Technorati

Tags: Utvalda · Dagspressen · Avslöjanden · Politik & samhälle

26 kommentarer ↓

  • 1 Mats // Okt 7, 2007 at 09:37

    Det som är oerhört provocerande i den här händelsen är att familjen har övergivits helt och hållet av samhället Karlskronapolisen har visat att dom duger till ingenting och föräldrarna till ligistgänget var är dom?Pappan i familjen har enligt min uppfattning handlat i nödvärn och tyvärr med ett fasansfullt resultat som följd,Familjen som har trakaserats har min sympati.

  • 2 Bo Barkinge // Okt 7, 2007 at 09:46

    Denna tragedi kan hända var som helst i detta polisglesa land. Naturligtvis gör mannen som avfyrade skotten rätt. Man måste ha rätt att försvara sin familj och egendom. Trots många polisanmälningar verkar polisen i Blekinge stå som fåntrattar.

    Var är föräldrarnas roll i sammanhanget?
    Trötta föräldrar utan något engagemang i något där deras “små gull” kan vara inblandade sent på natten.
    Ynkligt beteende helt enkelt.

    Fram för mer skjutande om det behövs, eftersom polisen liksom rättsväsendet synes gett upp mot buset här i landet.

  • 3 Mattias // Okt 7, 2007 at 09:53

    Mina tankar går först främst till fadern som gick ut sköt .Frågan man kan ställa sig e varför föräldrarna till den skjutna pojken inte haft bättre koll på vad deras son sysslar med !
    Visst dom har förlorat sin son men detta pga av att dom bara sett allt mellan fingrarna .
    Fadern där emot har tagit saken i egna händer pga av att rättväsendet och samhället inte orkat reagera !

    Jag rätt färdigar inte dödsskjutningen men någon gång rinner bägaren över !

    Hoppas verkligen att det blir en tankeställare till alla tonårs föräldrar .
    Hur många tonårs föräldrar vet egentligen vad deras barn sysslar med på helgerna eller kvällarna ?

    Familjen i fråga som blivit drabbade måste ha fått en kallese till förhör eftersom polisanmälan var gjord mot deras son och att han inte var myndig .

    Det e samhället och föräldrarna till den skjutna sonen som bär ansvar för denna händelsen inte fadern som gick ut avlossade skotten !

  • 4 Kristian // Okt 7, 2007 at 10:26

    De tålde inte leken verkar det som… Jag har svårt att tycka synd om den döde och den som skadades. Det är naturligtvis tråkigt att saken inte kunde lösas på ett annat vis, men kanske kan detta vara en tankeställare om att människor inte tål vad som helst?

    Mvh Tidigare själv mobbad

  • 5 Bahco // Okt 7, 2007 at 11:53

    Att en sådan här tragedi på något sätt kan ge oss vanliga människor en slags tillfredsställelse är rätt lustigt. Men alla kan säkert på ett eller annat sätt sätta sig in i “gubbens” situation och relatera på ett eller annat sätt till hur han kände sig. Moppegänget fick lära sig en läxa och nu spelar de med en man mindre på isen. Tyvärr kommer “gubben” få fängelse, förmodligen 8-10år, när han i stället skulle få en bukett blommor för visat kurage. Detta låter lite gammalmodigt men det är var mans uppgift att skydda sin familj och när polisen inte kunde göra något så återstod bara en sak. Föräldrarna till de andra moppeungarna har fått stor hjälp i sitt uppfostransarbete som de kapitalt misslyckats i.

  • 6 Lotta // Okt 7, 2007 at 11:56

    Jag vet inte vad man ska säga eller tycka… Jag kan förstå fadern men samtidigt tycker jag att han lika gärna kunde ha skjutit i luften som att sikta rätt in i gänget.
    En annan sak som slår mig är att krimnaluteten har sjunkit ner i åldrarna och det jag tror att det beror på är att alla ungdommarna vet att om de är under 15 så klarar de sig från straff. Okey de hammnar hos soss men vad gör de nu för tiden förutom att sova?. Det är inget straff och de har ingen makt att agera.
    Polisen står lika maktlösa när det handlar om en person som inte är straffmyndig.
    Vi kanske ska börja där så kanske vi får ordning på problemet med trakaserier, mobbning och skadegörelse osv.

  • 7 Matthias // Okt 7, 2007 at 12:00

    Håller med er övriga men jag förstår inte hur kompisar etc nu sörjer en sådan dyngskit till kille och hans skottskadade kompis. Precis som om de vore oskyldiga. Ni borde skämmas! Eller är ni likadana själva? Är man 15 och 16 år vet man vad man håller på med och förtjänar inget annat än det de nu råkade ut för. Mina tankar går oavkortat till familjen och naturligtvis särskilt fadern som för mig är moraliskt oskyldig. Hoppas ni nu slipper sådana här plågoandar för gott!

  • 8 fooman // Okt 7, 2007 at 12:05

    Regeringen som tillåter att moppegäng bildas genom att tillåta mopeder samt moppeförsäljare som cyniskt profiterar på andra människors lidande borde ta sitt ansvar genom att omedelbart sätta stopp för mopedförsäljningen. Om vi inte hade haft några moppar i Sverige hade detta moppedgäng aldrig kunnat bildas.

  • 9 Anders // Okt 7, 2007 at 12:08

    Det är en tragedi för alla inblandade. En man som skjuter ett barn borde aldrig kunna vara nödvärn - men som samhället utvecklats så anser jag personligen att det nu måste räknas som nödvärn. Blir man nedslagen av ett gäng så kommer de hoppa på ens huvud och slå sönder det med påkar.

    Bara i SvD så finns det fyra händelser denna helg som visar vad som händer när ett gäng slår ner en, de verkar inte ha några spärrar längre.

    - Hur har vi hamnat här?

  • 10 Thomas // Okt 7, 2007 at 12:22

    Den stackars nu döde 15-åringen tillhörde ett gäng som gör följande:
    -Mobbar familjens son.
    -Välter soptunnor mot frun i familjen inne i samhället.
    -Fortsätter trakaserier trots upprepade polisanmälningar.
    -Åker hem till en familj mitt i ntatten och på deras gård kör moped i trädgårn och för oväsen.
    -Vandaliserar familjens egendom.
    -Uttalar dödshot mot familjen.
    -Beväpnade med påkar knackar på dörren.

    Om inte detta är nödvärn så finns ingen nödvärnsrätt längre.
    Släpp 50-åringen på momangen och sy in fridstörarna.

    Man kan läsa i expressen att 15-åringen var en så go kille, enligt 15-åringens anförvanter.

    En go kille på 15 år är inte hemma hos någon annan och dödshotar folk med påkar i händerna klockan 01 30.

    En sådan person borde ha förverkat sammhällets hela stöd.
    Stödet borde visas 50-åringen med familj.

    Jag ber till högre makter att detta inte blir en fråga om invandrare eller inte. Det handlar om att samhället måste stoppa fridstörare innan sådant här sker.

  • 11 PM // Okt 7, 2007 at 12:52

    skulle ta till samma metod som fadern om jag skulle hamna i samma sits.
    synd om pojken men ännu mer synd om fadern/familjen.
    man bör ju få skydda sig själv o sina egna.

    håller 100 % med föregående som skrev,till slut så rinner bägaren över.
    personligen så tycker jag att det han gjorde var helt rätt.det borde finnas en gräns över vad man får tåla.
    pm

  • 12 Alex // Okt 7, 2007 at 13:06

    Släpp familjefadern som handlade i nödvärn.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=701520
    Det där är vad som hade hänt ifall fadern inte haft gevär att försvara sig med…

  • 13 Kalle // Okt 7, 2007 at 13:25

    Jag tycker att det var helt rätt att skjuta pa de sma ligisterna. Sadana som mobbar skall sättas dit i vilket sammanhang det än inträffar eftersom de förstör hela livet för de som de ger sig pa. Som nagon skrev sa är det avgörande problemet idag att det inte finns nagot effektivt sätt att straffa unga under 20. De far högst dömas till 4 ars ungdomsvard. Mitt tips är att Sverige en gang för alla tar bort dessa mesiga regler och inför fängelse fr.o.m. 15 och ungdomsvard fr.o.m. 10.

  • 14 Göran // Okt 7, 2007 at 14:34

    Jag svarar på dina frågor:

    Är det ett pojkstreck och vad går då gränsen för dessa pojkstreck?

    Det finns inget som heter pojkstreck. I Sverige gäller Svea Rikes Lag. Antingen bryter man den eller inte. Mordhot är definitivt ett lagbrott.

    Skyddade pappan familjen eller är han en kallblodig mördare?
    Eftersom han befann sig i sitt eget hem och försvarade sin familj är svaret ganska uppenbart.

    Släpp 50-åringen direkt.

  • 15 Opje // Okt 7, 2007 at 19:06

    Om det skulle hänt i vissa delstater i USA vore det en icke-nyhet. Där ar det tillåtet att skjuta inkräktare, under vissa omständigheter. I detta fall så är dessa omständigheter uppfyllda.

    Moraliskt sett ser jag mannen som oskyldig. Eftersom han bröt mot lagen så måste saken prövas, och utgången bör vara att att han frikänns med hänvisning till nödvärnsreglerna och eventuellt tillåten nödvärnsexcess (dvs att man i ett stressat läge inte är straffbart att göra mindre felbedömningar).

  • 16 Det luktar illa om SVT | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Okt 12, 2007 at 21:19

    […] ska ställa mig till detta mopedlotteri men det hela känns befängt med tanke på att vi alla har Rödebytragedin (tragedi i den bemärkelse att pappan är frihetsberövad) i färskt […]

  • 17 Byxorna nere // Okt 14, 2007 at 22:57

    Det är enkelt. Nödvärnsrätten är klar på sin sak. Alla har rätt att försvara sig med dödligt våld om de hotas av det samma. Påkbeväpnade mobbare hade säkert slagit ihjäl pappan den natten om han inte försvarat sig.

    Det är föräldrarna till dessa mopedligister som borde spärras in på livstid och aldrig mer ha med barn och uppfostran att göra.

    Släpp pappan fri och se till att betala ett stort skadestånd till familjen för alla de åren som de drabbats av mobbing och terror.

  • 18 Linda // Nov 19, 2007 at 18:44

    För jävligt bara att det fick gå så långt som det gick. Familjen borde fått hjälp tidigare, jag skyller det här helt på samhället…
    Fadern måste ha gjort det han gjorde i panik för att han kände väl att allt hade nått sin gräns–han hade fått nog helt enkelt…Bära eller brista…
    Skyddade sin familj, sin kränkta son helt enkelt.
    Polisen borde också få sitt straff att ingen utredning/åtgärds gjort tidigare, det går ej att belasta endast en person för detta brott…

  • 19 Dags för “sheriffen” att flytta till Rödeby! | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Nov 28, 2007 at 10:55

    […] Rätt eller fel? 15-åring sköts ihjäl i Blekinge! […]

  • 20 anonym // Nov 28, 2007 at 19:24

    Hur tänker ni egentligen? det var fan inte rätt av pappan att skjuta 15-åringen? den enda jävla lösningen på såna här problem är att omhänderta ungdomar innan dom hamnar i allt för mycket problem, det dom gjorde var fan inte rättt, dom mobbade en förståndshandikappad person systematiskt.. men ingen har rätt att döda för att skydda sin familj, om man fick det vad skulle hända då? hur många tusen liknande fall finns det i sverige? man måste komma åt det riktiga problemet, och inte sitta här och tycka en massa skit om att fadern gjorde rätt?.. polisen skulle ha agerat redan i början av deras vandalism, då skulle dettta haft mycket mindre chans att hända! det är polisen som bär ansvaret för det här, även om ingen vill inse det.
    det är samhället det är fel på, inte pojkarna eller familjen..

  • 21 Bo A Hjort // Nov 29, 2007 at 07:04

    Du har rätt i allt utan din slut tes!

    Men visst nu har du löst alla problemen. Varken du eller jag behöver ta tag i det, inte ens föräldrarna till barn som kör runt på mopeder och hotar folk till döds med olika tillhyggen. Inte heller pojkarna själva som kör omkring behöver bry sig om vad de gör. Det är ju samhället som skall agera enligt dig!

    Nej ärligt “anonym”, ta tag i saken å agera själv istället, få fram en diskussion, kolla själv lite i sidled när du är ute och åker. Det är ju du, jag, pojkarna, föräldrarna som är samhället, lika mycket som konstapel Wallander, socialtant Ebba mm.

    Men mest av allt så är det föräldrarna som bär ansvaret. Uselt agerande från pojkarnas föräldrar som levde med skygglappar gjorde att en annan förälder gjorde ett vansinnes dåd, som jag absolut inte stöder.

  • 22 Ulrika // Mar 18, 2008 at 23:39

    Synd om pojkens anhöriga, men jag förstår verkligen pappan.
    Han gjorde rätt!

  • 23 Bo A Hjort // Mar 18, 2008 at 23:43

    Ja det är inte lätt. Det är ju aldrig rätt att bräcka livet av någon annan. Men ibland brister människan. Synd att skola och polis inte kunde satt stopp tidigare, då hade det aldrig behövs hända!

  • 24 Jag ska döda dom, jag ska döda dom! | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Mar 31, 2008 at 08:56

    […] är Klaus-Peter Beiersdorf?Ropa efter vargenWhiteTrash-konvent i UllaredGå i pension Silbersky!Rätt eller fel? 15-åring sköts ihjäl i Blekinge!Nu börjar kriget mot […]

  • 25 Tredje domen som går vår väg! | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Maj 7, 2008 at 14:49

    […] nu när Rödebypappan blev friad. Bo A Hjort har följt detta fall och tidigare skrivit många artiklar om det så han firar nog i kväll med några extrakilometer i […]

  • 26 ANONYM // Okt 28, 2008 at 16:14

    Till Simons ansvarslösa föräldrar

    Eran vidriga satunge var en jävla mobbare som fick vad han förtjänade.
    Hur kunde ni???
    Varför satt ni inte stopp på Simon??
    bara tanken på att ni vill ha den stackars rödebypappan i fängelse för mord gör att jag kokar av ilska. eran son var en grym mobbare som njöt av att mobba förståndshandikappade m.m.
    och nu har jag tänkt att retas lite med er genom att säga följande

    Jag befaller er två att inte sörja Simon mer, ha, ha,ha!!!

Skriv en kommentar