Skiftnyckel, enda verktyget du behöver!

I huvudet på två observanta män från glesbygden!

Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! header image 2

Miljövänlig? Nej tack!

29 Feb, 2008 · Skrivet av Bo A Hjort · 35 kommentarer - För danska vänner!

Kan någon förklara för mig varför det skall vara så dyrt att vara miljövänlig. Borde det inte istället vara billigare så att folket har råd att vara miljövänliga?

Exempel som slår mig:

  • Den miljövänliga tunnare kassen på ICA är 34% dyrare än den vanliga lite starkare kassen
  • Det miljövänliga bilschampoo, kostar mer samt att det går åt mycket mer fast det inte tvättar rent
  • Ekologisk mat alternativt Krav-märkt är mycket dyrare
  • Deponi - Slänga ett bilbatteri på tippen kostar pengar, men att köra tillbaka det till affären man köpte det och sedan “tvingas” köpa det nya där är gratis!
  • Köpa ny flexifuel bil är dyrt, dvs att jag måste åka 11 mil t&r för att tanka samt lämna in den på service varje 1000mil är inte gratis precis. Sen visar det ju sig att det inte är så miljövänligt med etanol nu!
  • Dyrt att åka buss

Det finns många mer, har du några exempel?

Men däremot är det billigare på 2 års sikt att köpa lågenergi lampor och då främst diod om man inte behöver ha så ljust (konstig ljusglobe).

Jag uppmanar absolut ingen att inte vara miljömedveten utan snarare tvärt om, men jag tycker det är vansinnigt att det ska kosta så mycket. Lyssnar man på FN:s klimatpanel ökar medeltemperaturen med 2,6 grader till år 2100. Konsekvenserna blir dramatiska. Men frågan är om alla som lever idag tänker på år 2100, jag gör det för mina barnbarn och deras familjer kommer leva då!

Kyotoprotokollet är ett dokument där i-länderna förbinder sig att minska koldioxidutsläppen med 5,2 procent till 2010. Då vi är med bland dessa i-länder så måste vi dra vårat strå till stacken och då basunerar man att man ska välja järnvägen i större utsträckning och det vet väl alla att det inte funkar. Den enda gången det går är när man är ute 90-dagar innan man ska resa. Annars är biljetterna skyhöga. Framför allt om man skall åka något på sträckan Malmö-Stockholm. Kan även tänka mig att det gäller Göteborg-Stockholm.

För ca 18 år sedan hade jag en livlig diskussion (då gick jag i 9:an) med Thomas Eneroth och Karl-Petter Thorvaldsson på en fritidsgård. Diskussionen var då om bränsle och ja sa att det borde vara bättre att man använde diesel som drivmedel. Men de försvarade sig med att miljöpåverkan var så stor från dessa bilar då de skakar mycket mer än bensinbilar och då ramlade mer saker loss från dessa vilket inte var bra för miljön. Jag skrattade åt dem redan då och gör det fortfarande. Ja du läste rätt, “-Diesel bilarna skakar sönder” sa de!
Jag vet mycket väl att dåtidens dieselbilar (läs Mercedes) var skakiga, men inte så skakiga.

Rekommendera: Följande ikoner länkar till sociala bokmärkessidor där läsare kan dela med sig av och upptäcka nya hemsidor.
  • Digg
  • del.icio.us
  • Farskpressad
  • Hypa.se
  • Sovrat.se
  • Vigillar.se
  • Digga.se
  • Ma.gnolia
  • Technorati

Tags: Politik & samhälle

35 kommentarer ↓

  • 1 MoBo // Feb 29, 2008 at 11:59

    Tänk hur många liv det sparar att halkan försvinner på vintern.
    Sverige har alltid varit ett tryggt land att leva i men har legat på fel plats på jorden.
    Vill man verkligen ha kyla så går det ju charterflyg till månen snart och där lär ju inte växthuseffekten ha så stor inverkan.
    (Om det nu är något att vara orolig för då klimatet har skiftat genom ett par miljoner år och vi har fört pålitlig statistik över dom sista 150åren)

  • 2 MoBo // Feb 29, 2008 at 12:35

    Däremot så är det ju inte fel om man kan dricka vatten utan 4 veckors rening. Kanske något för Reinfeldt att subventionera miljövänliga alternativ istället för att skatten till dom rika.

  • 3 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:13

    Läs kurvorna och begrunda, är det inte de med lägst inkomst som får mest skattesänkning i %

  • 4 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:18

    Men den sänkningen äts upp direkt av förmånsbeskattningen av Hem-PC samt den höga fackavgiften som inte är baserad på inkomst utan konstant. Sen har vi alla andra höjningar som inte är inkomstbaserade utan gör mig fattigare. Det har inte varit någin skattesänkning utan skatteväxling. Hoppas de trillar i en trappa!

  • 5 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:20

    Hur många procent jobbar du?

  • 6 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:20

    Fackavgiften är visserligen baserad till viss del på inkomst men inte stor skillnad.

  • 7 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:20

    Hur mycket billigare var din PC när du köpte den via hem-pc istället för i affären?

  • 8 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:21

    Jag jobbar skattefritt. Men sambo som jobbar fullt och skattar.

  • 9 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:21

    Hur mycket betalar man på sin hem-pc när man är föräldraledig och hur mycket blir man tvungen att betala tillbaka på den delen när man inte längre är föräldraledig?

  • 10 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:22

    Sjukt att 10% av min föräldrarpenning går till fackavgift.

  • 11 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:22

    Så du har det bättre än de med högst inkomst? De skattar ju!

  • 12 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:23

    Det talar nog mer om hur mycket du har i föräldrapenning merän vad det tar om hur dyr fackföreningsavgiften är! … men jag betalar inget till facket. Så för mig är det gratis!

  • 13 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:24

    Så om man har liten inkomst på låt oss säga 10 000kr utan att skatta så har man det bättre än någon som har 30 000kr efter skatt?!?

    Det med hem-pc är ett avtal man ingår som man inte ska kunna ändra efteråt, olagligt om ett företag skulle göra så.

  • 14 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:27

    Men däremot sjunker SGI till 97% från 98.9% och det kommer slå hårdare för mig än för dig.

  • 15 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:27

    Jag har låg föräldrarpenning men det var du som började göra procentuella jämförelser och när du då säger att låginkomsttagare för större procentuell skattesänkning så får de större procentuell höjning på allt annat som blir dyrare för dem.

  • 16 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:29

    Ja, men att de sänker SGI ska inte spela någon roll eftersom det inte finns några sjuka i landet utan bara fuskare.

  • 17 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:31

    För att få ut 30 000kr efter skatt måste man tjäna ca 52 000kr i månaden (precis vad kommunchefen i Lessebo gör). Detta är 42% skatt. Och den som tjänar 10 000kr skattefritt betalar 0kr i skatt.

  • 18 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:32

    Ja, och du menar att den som har 20 000kr mindre att leva för då har det bättre för att de sluppit betala skatt?

  • 19 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:32

    SGI är tillgrund för föräldrapenning. Och jag skall snart fuska och använda föräldrapenning fast jag jobbar, men bara 1-2 dagar i veckan.

  • 20 Bahco // Feb 29, 2008 at 14:35

    Ja, men SGI är även det man får när man ljuger och säger att man är sjuk.

  • 21 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:42

    Japp det är det och jag utnyttjar enbart det när jag är sjuk, förrutom när de tvingar mig till att utnyttja det. Men då är det bara för att jag måste kompensera de veckor de ansåg att jag inte var sjuk men där vet de inte bättre än mig. Så kontentan är att jag får återbetalning retroaktivt kan man säga!

  • 22 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 14:43

    Jag är fullt medveten om skillnaden mellan 10 000kr att leva för eller 30 000kr. Men det är en helt annan diskussion, dvs den om löneskillnad. Jag vet om folk som tjänar 100 000kr i månaden och inte är värda det och jag vet om folk som tjänar 15 000kr i månaden och inte är värda det!

  • 23 Hasse Deff // Feb 29, 2008 at 14:44

    Hehe kom inte kommentarerna lite från ämnet.
    Lösningen är att sänka skatten radikalt på det miljövänliga och höja skatten radikalt på det ej miljövänliga. Många regler och avgifter på miljöfarliga produkter osv.

    Vi människor kommer alltid överlag köpa det som är billigast därför måste vi styra priserna. Tyvärr lär inte detta ske eftersom alla länder är så protektoristiska över sina tillgångar och pengar är viktigast av allt.

  • 24 Ajnor // Feb 29, 2008 at 15:32

    Det är intressant att läsa er ordväxling om skatten, visserligen handlade frågan om att vara miljövänligt, men jag kan ändå inte låta bli att slänga in ett yttrande i skattefrågan. Äntligen finns det några som tror på oss som jobbar och ger oss lite rättvisa i samhället mot så många andra som fuskar sig genom livet. Själv har jag typiska låglönearbeten och jag är en vinnare sedan alliansen tog över makten. Det är inget jag bara hugger till med för att det känns rätt politiskt för mig för jag märker det i plånboken.

    Sedan för att gå tillbaka till det frågan verkligen gällde så håller jag fullständigt med om att det är trist att det ska kosta extra att vara miljömedveten för det är något som vi alla måste ta vårt ansvar för vare sig vi vill eller inte. Jag vill att mina barnbarnsbarnsbarnsbarn också ska kunna dricka rent vatten, njuta av frisk luft mm mm. Jag har varit med om att skita ner vår jord och jag kan inte skjuta över ansvaret för att göra något positivt åt det på andra.

  • 25 Bahco // Feb 29, 2008 at 18:43

    Bara för att man får mer pengar i plånboken när lönen kommer in så betyder inte det att de extrapengarna räcker till mer. Det fungerar inte så att regeringen kände att vi har extrapengar att dela ut till folket utan de pengarna måste tas någon annanstans ifrån.

    Om man får en tusing extra efter skatt och sen extrautgifter som äter upp den och kanske rent av tar mer så man förlorar på det så är inte det en vinstaffär.

    Det finns mycket få människor som tänker ideologiskt utan man ser det ur ett egoistiskt perspektiv, man vill ha så mycket pengar i sin egen plånbok. Alliansen har sänkt inkomstskatten men samtidigt höjt på andra fronter. Det som gör att detta trots allt går runt sig för människor är inte deras förtjänst utan mer att vi haft en kraftig löneutveckling främst för de lågavlönade de senaste åren.

  • 26 TLO // Feb 29, 2008 at 19:38

    Här ytterligare ett inlägg som inte har med miljövänlighet att göra.
    Om det nu är så bra med lägre skatt, skulle den då inte sänkts med ett belopp eller i alla fall sänkts MYCKET mindre i procent för de som tjänar mest?
    Nästan allt som blivit dyrare är inte baserat på inkomst.
    Ett exempel som jag tror ligger bloggarna varmt om hjärtat:
    Ölskatten….
    Ölen är höjd med 60 öre per burk/flaska, inte i procent på inkomsten.

  • 27 Bahco // Feb 29, 2008 at 19:52

    Du har en bra poäng där med ölen TLO! Samma sak med bensinen och tobaken. Alliansen har tagit de sämsta sakerna från sossarna och gjort till sina egna. Höjd bensinskatt och tobaksskatt är vad sossarna ägnat sig åt i evigheter. Sen har jag peronligen inget emot ett högt skattetryck om det finansierar vår välfärd men det har sossarna tyvärr misslyckats med.

    Men ni som är långt till höger kanske vill ha en nattväktarstat typ USA. Som politikerföraktare över blockgränserna tror jag vi är rökta oavsett vilken idiot som styr spakarna, gäller bara att försöka se om sitt eget hus så bra man kan.

  • 28 Ajnor // Feb 29, 2008 at 19:54

    Om skattesänkningen gör 50 kr/ månad eller 1000 kr spelar faktiskt in åtminstone för mig, för jag är inte dummare än att jag begriper att kostnaderna hade stigit i vilket fall som helst. Så har det gjort även under lång tid förut även utan Alliansens hjälp. Men vill man inte se det positiva då vill man inte.
    Konstigt också att lönerna höjdes så rejält under tiden Alliansen sitter vid makten även för låginkomsttagarna.
    Förresten så måste väl en hemmapappa vara nöjd med förslaget som ger skattebonus när man som pappa väljer att vara hemma mera med sina barn, men den som inte vill se det positiva i det hittar säkert fel på det också.

  • 29 Bahco // Feb 29, 2008 at 20:50

    Ajnor: Tyvärr så är min pappaledighet slut innan det förslaget går igenom. Löneökningen för låginkomsttagarna har pågått under en period som sträcker sig innan regimskiftet och det är mer en naturlig utveckling oberoende av vilka som har makten. Samma sak gäller den högkonjuktur som Sverige är inne i för tillfället, det kommer i svängningar och lyckligtvis för alliansen fick de ta över på vägen upp, inte som sist när de tog över på vägen ner.

    Tittar man på skatter helt allmänt så är jag positiv till ett högt skattetryck. Tar vi USA som exempel så är det en typisk nattväktarstat där man betalar skatt nästan enbart för att staten ska skydda medborgarna då genom polis och militär samt domstolsväsende. I Sverige har vi haft en annan väg då skatter går till att finansiera vår välfärd såsom skolor, sjukvård, äldreomsorg och så vidare. Ju mindre skatt vi betalar desto mer av dessa tjänster får vi själva betala. I stället för att betala skatt som går till vägbyggen får man då betala vägtullar som finansierar detta, skicka med ungarna egen skolmat, ha privata sjukförsäkringar osv.

    Det är ett system som gynnar de lyckligt lottade i samhället, kolla bara på klyftorna i USA. En sak som är fakta är att högt skattetryck gynnar de svaga i samhället och lågt skattetryck gynnar de rika. Sen är det en helt annan diskussion angående rättvisan i omfördelning av pengar. Jag påstår inte att det hade varit bättre om Sossarna suttit kvar men jag vet i alla fall att det inte blivit bättre med alliansen vid rodret för egen del.

    Och sen angående att jag inte ser positivt på saker hör väl till min natur att vilja skapa diskussion :)

  • 30 Bo A Hjort // Feb 29, 2008 at 21:19

    HasseDeff - Jag måste säga att i frågan om miljön som denna diskussionen egentligen handlar om så är vi rörande överens. Du förstod vad jag menade med artikeln till skillnad mot MoBo som blandade in skattefrågan och gjorde mig och Bahco oense.

    Vad som är rätt eller fel i skattefrågan är det ingen av oss här som kan vara kompetent att avgöra utan vi kan enbart spekulera och oftast då med vårat “bagage” som referens!

  • 31 Gubben // Feb 29, 2008 at 23:03

    Mycket av det som framhålls som miljövänligt saknar säkra belägg för att det faktiskt är bra för miljön. Dessutom är det, som ni säger här, både dyrare och ofta sämre att välja de påstått miljövänliga alternativen.
    Vi har nog bara sett början på den miljöprostitution våra folkvalda kommer att tvinga på oss. Och det kommer att bli dyrt. Inte bara för egna plånboken, kanske även för miljön…

  • 32 Bahco // Feb 29, 2008 at 23:44

    Det var en bonde utanför Karlshamn som för några år sedan satte upp en vindsnurra så hela hans gård blev självförsörjande på el. Men de beskattade honom så hårt så han förlorade på det och fick plocka ner den. Där om något har vi en snedvriden skattepolitik i det paragrafryttande byråkratiska Sverige.

  • 33 Bo A Hjort // Mar 1, 2008 at 06:16

    Ja och här har det blivit fel i hela systemet när man kan sitta som “vågmästare” och tvinga till sig “stora frågor” fast man kanske är riksdagen minsta parti! Därför tycker jag man måste veta vilket block man tillhör och vilka konstellationer som kommer regera ihop med efter valet, innan man röstar. Då tror jag inte det Volvo Duett körande partiet med Fjällräven anoraks hade funnits i riksdagen!

  • 34 Gubben // Mar 1, 2008 at 09:25

    Bo A Hjort: Ja, och detta kallas demokrati!
    Dessutom behöver ju ingen ta tydligt ansvar för tokerierna utan kan skylla på “vi var tvungna för att få igenom…”

  • 35 Ajnor // Mar 1, 2008 at 10:31

    Det är inte lätt att vara miljömedveten, ibland finns det inte något val, tyvärr.
    Kanske ska man inte alltid fokusera så hårt på att man ska välja “miljöbra” varor utan tänka mera på hur man lever. Måste vi konsumera så otroligt mycket? Måste det finnas flera TVapparater i ett hem, kan man inte nöja sig med en och samla familjen framför den istället för att som nu sitta på var sitt ställe och titta. Att tränga ihop sig i soffan hela familjen och tillsammans se på något, ge barnen vuxennärvaro den tiden i varje fall.
    Jag nämnde i en annan fråga, ett ilandsproblem om familjen med 4 barn som bara hade 4 datorer och det var deras största problem. Problemet där som jag ser det är att man inte vill ta en konflikt utan väljer den bekväma linjen med barnen. Kan som mormor/farmor säga att jag ibland är så kluven när det gäller presenter till barnbarnen, de har så mycket kläder/leksaker att de skulle kunna dela med sig till en hel skolklass utan att för den skull bli utan själva. Behövs verkligen detta överflöd.
    Måste man ha nyaste bilen bara för att grannen skaffat? För att inte tala om mobiltelefonen som blivit en verkligt slit och slängvara. Jag är en mycket stor försvarare av mobiltelefonen som vara, en av de bästa tekniska prylar som kommit enligt mig, men från det till att behöva byta bara för att det kommit en ny modell är steget stort.
    Jag skulle kunna göra listan hur lång som helst men nöjer mig där. Ibland ser jag en liten ljusning för det finns en del unga idag som vägrar hänga på karusellen med bara nytt.

Skriv en kommentar