Skiftnyckel, enda verktyget du behöver!

I huvudet på två observanta män från glesbygden!

Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! header image 2

Gå i pension Silbersky!

9 Okt, 2007 · Skrivet av Bo A Hjort · 19 kommentarer - För danska vänner!

Nu råder det väl inte längre något tvivel att Leif har börjat bli för gammal för att vara med längre. Jag tycker att han borde gå i pension och bereda plats till några yngre på marknaden. Det är heller ingen som kommer att se snett på dig om du nu gör detta, för det var ju knappt 5 år sedan åldern var mogen.

Man kan i Svenska Dagbladet idag läsa om de två pojkarna som sitter anhållna för mordet på 16-åringen. Det som gör mig så upprörd är denna Leif som säger följande:

- Jag tycker det är upprörande att vi i det här landet väljer att häkta en 16-åring. Det är inte en lämplig miljö för någon så ung person att sitta i, säger han direkt efter beskedet.

Jag vet inte vilken verklighet som Leif lever i men det måste väl ändå sägas att killen som utförde dådet, om han nu har något i huvudet, måste vetat om att om han slår någon på käften eller hoppar på hans huvud så kan det bli någon form av repressalier. Och denna repressalier kan ju vara att man får åka med blåljus till polisstationen eller att man rent av får sitta häktad. Jag vet folk som suttit häktade för misshandel som inte var så allvarlig så den som misshandlade dödades, även de under 18år gamla.

Med dessa advokater så får vi ett slappt samhälle där det är synd om förövaren/våldsverkaren. Jag tycker det är dags att ta i med hårdhanskarna, dvs göra allt för att få ett slut på dessa småglin (som advokaten vill ha dem till) som springer runt på gatorna och tror det är “lagligt” att slå ner folk.

Det blir ju inte bättre av att den andra försvarsadvokaten Björn Lagerling är besviken för att hans klient har blivit häktad. Lillgossen är ju knäckt för detta! Han tänker nog inte på 16-åringens familj och nära anhöriga som med all säkerhet har ett helvete framför sig gällande sorg.

Rekommendera: Följande ikoner länkar till sociala bokmärkessidor där läsare kan dela med sig av och upptäcka nya hemsidor.
  • Digg
  • del.icio.us
  • Farskpressad
  • Hypa.se
  • Sovrat.se
  • Vigillar.se
  • Digga.se
  • Ma.gnolia
  • Technorati

Tags: Utvalda · Dagspressen

19 kommentarer ↓

  • 1 noctivagus // Okt 9, 2007 at 16:55

    Håller med dig helt och hållet, när jag läste vad Leif hade sagt höll jag på att ramla baklänges. Vilken värld lever han i??? Mycket motbjudande uttalande. Har totalt tappat all förtroende för den “personen”

  • 2 GUS // Okt 9, 2007 at 16:58

    Detta blottar en mycket obehaglig människosyn från advokater som Silbersky. Om en 16-åring springer omkring och misshandlar/dödar på gatorna så måste man skydda vanligt folk. Givetvis så är det tragiskt att spärra in minderåriga men allmänhetens säkerhet måste då komma främst!!!

  • 3 // Okt 9, 2007 at 16:59

    Är det pengarna som styr Leif Silberskys hjärna eller vad? Någonstans måste väl även han förstå att hans klient varit drivande i dödsmisshandeln. Eller täpper pengarna från klientens välburgna familj till flödet till hjärncellerna på herr Silbersky. Jag vet att inte är dömd för det så bevisats. MEn i detta fall är det så uppenbart. Åh varför måste media rubriksätta efter försvarens köpta tunga, Varför inte åklagarens eller offrets familjs ord få gå ut i media!!!

  • 4 Edvard Johnsson // Okt 9, 2007 at 17:01

    Njae. ditt resonemang håller inte riktigt angående Silbersky. Det är en självklarhet att en försvarsadvokat måste göra sitt yttersta samt reprenstera klientens vilja både i och utanför rättssalen. Om advokaterna skulle börja anpassa sin insats efter vilket kräk det är de försvarar så får vi en mycket olycklig situation. Det finns bra och dåliga människor inom alla yrken förutom hos åklagarmyndigheten. Där har man samlat ihop hela landets avskum och sen utbildat de till att bli ännu mer vedervärdiga och sen får de gå ut i sitt yrkesliv med mål att förstöra människors liv (vissa förtjänar det, andra inte). På grund av denna situation hos myndigheten så krävs det att försvarsadvokaterna verkligen sätter hårt mot hårt så det blir en jämvikt i rättssystemet.

    Men i just denna händelse så är det klart man hoppas att djävulen i kostym får dessa gossar fällda till 4 års sluten ungdomsvård.

  • 5 Ulf Gustavsson // Okt 9, 2007 at 17:21

    Silbersky säger att hans klient är ledsen för att han får sitta häktad. Man ramlar nästan omkull av ett sådant uttalande. Han är naturligtvis ledsen för att han just sparkat livet ur en klasskompis. Eller vaddå?

    Silbersky måste som advokat tala för sin klient och i goda ordalag, men här stjälper han sin klient.

  • 6 Peter // Okt 9, 2007 at 17:43

    Problemet med “kändisadvokater” är att de driver sina fall via media istället för i domstolarna. Massmedia ställer snällt upp och hjälper till med detta så det finns nåt nytt för dem att skriva om.

    Jag tvivlar inte en sekund på att Silbersky är en skicklig försvarsadvokat även i rättssalen, men anledningen att många vill ha honom är att han driver två försvar…

  • 7 Lars Olovsson // Okt 9, 2007 at 17:50

    Silbersky är inte en skicklig advokat. Jag skulle aldrig anlita honom om jag behövde advokat. Det han säger under en rättegång är väldigt förutsägbart. Tro mig - jag vet. Edvard Johnsson, om du bara visste så många bra människor som jobbar inom åklagarväsendet. Du verkar ha haft med dem att göra med tanke på ditt skitsnack.

  • 8 Olof Beckman // Okt 9, 2007 at 18:10

    Det är ganska otäckt att ni inte vet hur vårt rättssystem fungerar. Försvarsadvokater som inte stöder sina klienter till 100 procent hör hemma i diktaturer.

  • 9 Vanadium // Okt 9, 2007 at 18:17

    En annan sak som är slående är det faktum att Silbersky de fakto är en av våra aldra bästa jurister.
    O att de bästa juristerna ALLTID representerar de värsta brotslingarna.Det ger en ojämvikt i rättsskipandet.Sist var det ju Calle Jonsson som har en mycket tung bevisning mot sej.Där letar de med en mästares skicklighet upp detaljer som i sej är ovidkommande men ändå kullkastar bevisningen i många självklara fall. Kanske vi skulle ha sådana skickliga yrkesmän även på den andra sidan? Då tror jag det skulle se helt annorlunda ut.Men som jag nämnt i något inlägg tidigare så gäller samma sak här:
    MONEY TALKS,BULLSHIT WALKS (Free)

  • 10 Rikard // Okt 9, 2007 at 18:36

    Jag reagerade också på Leif Silberskys uttalande. Men kan nu efter jag läst en del andra kommentarer här, ha viss förståelse för att han säger så.

    Men man får ändå intrycket av att det är synd om en kille som är starkt misstänkt för att ha misshandlat en annan kille till döds. Och att han nejkar och säger att det var nödvärn kan ju vara en ursäkt för att slippa straff eller få en mildare dom.

    Visserligen säger Silbersky att det finns dokumenterade skador på pojken. Men det bevisar inte att den nu avlidne 16-årige killen har gjort detta.

    Den misstänkte pojken kan ju faktiskt ha varit så beräknelig för bevisningen skull att han åsamkat detta mot sig själv, för att rätten ska tro han har handlat i nödvärn. Eller kan ha bett de andra kompisarna göra det i efterhand strax efter misshandeln.

    Dessutom, ska man kunna åberopa nödvärn måste tre vilkor vara uppfyllda.

    1. Det skall föreligga ett angrepp

    2. Det skall vara aktuellt

    3. Försvaret skall vara nödvändigt

    Fast den avlidne 16-åringen behöver inte heller vara Guds bästa barn. Kanske det är så som den huvudmisstänkte pojken säger, att han handlade i nödvärn pga att han blev slagen i huvudet två gånger med en flaska.

    Så det är utan tvekan komplicerat för rätten att ta ställning. Hoppas bara att all fakta läggs fram för att det ska bli så rättvis rättegång som möjligt.

    Tack för ordet!

  • 11 Björn Tunberg // Okt 9, 2007 at 20:02

    Jag bor i USA sedan 6 år tillbaka. Här har man gått för långt åt det andra hållet (förmodligen livstidsdomar för “ungdomarna”). I Sverige behandlas brottslingar med silkesvantar. Det är ju “så synd om dom och de är ju så unga”. Vilket avancerat skitprat, de har ju dödat en medmänniska. Håller med någon som skrev att Silbersky borde gå i pension. Får dessa “ungdomar” något straff överhuvudtaget, så blir det väl ungdomsvårdsskola eller något liknande och ut igen inom några månader. Trist, men så är den så kallade rättvisan i Sverige.

  • 12 Kobolt // Okt 9, 2007 at 23:26

    Silbersky måste vara helt korrumperad och dum i skallen. Yrkesskadad från topp tilll tå. Så killarna mår dåligt. Inget mot hur killen mår som är död. Han kan ju inte må över huvud taget! Och nu handlade alla i självförsvar. Jaha! Det betyder att han som dog måste frenetiskt ha sparkat ihjäl sig själv. Hoppas att bevisning och rättsmedicin fäller dom där sjuka ligisterna och att pengar och Sibban inte kör förbi rättvisan som vanligt. Det är vidrigt att höra den ömkliga tonen om de här killarna. Skicka skiten rätt ner i källaren!

  • 13 Rikard // Okt 10, 2007 at 00:19

    Nu häktas de inte för mord utan “bara” grov misshandel och vållande till annans död. Varför har tingsrätten valt att häkta dem på den lägre brottsrubriceringen?

    Kan det ha kommit fram fakta för tingsrätten som gör att man inte fann sannolika skäl att häkta dem för mord? Åklagaren säger sig ha viss förståelse för detta. Undra vad det är för förståelse som åklagaren har?

    Kan sänkningen av straffrubriceringen ha koppling till att killarna tillhör välbärgade och inflytelserika familjer?

    I vilket fall ska det bli spännande att följa utgången av rättegången. Hur det än blir så hoppas jag det blir rättvist, dvs att de inte får för mild dom. Men givetvis ska inte någon av killarna dömas för något han är oskyldig till.

  • 14 McCoy // Okt 10, 2007 at 02:57

    Grov misshandel och vållande till annans död!!!

    Såklart! Något värre kan det naturligtvis inte bli för ligistyngel från förmögna högreståndsfamiljer.

    Rubriceringen Mord är reserverad för lågavlönade knegare.

    Om svenskt rättsväsende inte stinker så luktar det i alla fall djävligt illa.

    Silbersky kommer nog att få det till självmord innan han är klar. Grabben sparkade ihjäl sig slälv allt medan hans ligistklient var fullt sysselsatt med att försvara sig själv.

  • 15 B. A. Hjort // Okt 10, 2007 at 04:54

    Tack, det är skönt att det inte är jag som inte är så galen i huvudet utan att det är mer med mig som är förbannade på Leifs uttalande och framför allt på det våld som använts.

    Jag förstår dig Edvard Jonhsson vad du menar men jag tycker att man skall ändra på advokaternas beteende och framför allt uppgift i rättssverige. För mig räcker det med att advokaterna ser till att oskyldiga inte blir dömda. Men samtidigt så måste de hjälpa till så att det som är skyldiga blir dömda, inte som nu då de ser till att de som är skyldiga får så låga straff som möjligt.

    Dvs frågeställningen är inte hur man sparkade och vad som var meningen med att hoppa på huvudet. Som i detta fall då det talas om att han fått en spark i bröstet (det är ju inte lätt för en 16-åring att förstå att bröstet inte sitter så högt upp), utan istället frågan hoppade du på huvudet eller inte!!!
    Dvs ingen lindring om så personen är straffad 20 gånger eller inte, inte heller om personen 13år eller 92år.
    Men det är kanske fel på min uppfostran, jag som fått lära mig att ett liv är skört (kännbart så sent som i fredags då jag var på begravning av en 28-årig kompis som dog i en tragisk båtolycka) och våld nte löser några problem. Men det är klart det kanske är lindrande enligt Leif om dessa “barn” som kanske aldrig fått höra det av en vuxen.

    Så se till att ändra rättssverige så att vi dömmer de som är skyldiga och friar de som är oskyldiga.

    Till sist:

    - Rent medicinskt vet vi inget om hur han avlidit, om det är av en fallskada eller något annat, säger Silbersky.

  • 16 Edvard Johnsson // Okt 10, 2007 at 09:31

    Ska advokater se till att skyldiga bli dömda? Menar du då att advokaten först ska göra rättens arbete och bedöma vem som är skyldig och oskyldig? I så fall så försvinner hela meningen med försvarsadvokater, vem skulle vilja anställa en advokat som får en fälld. En advokat är en som för den åtalades talan precis som åklagaren för målsägandens talan. En rättegång är oftast en konflikt och det måste finnas en jämvikt. Det finns flera länder i världen där den åtalade inte har en chans att framföra sin sak på ett rättvist sätt och varken du eller jag skulle vilja leva i ett sådant system. Givetvis ska advokaten försöka få ett så lågt straff som möjligt vid en eventuell fällande dom eftersom det är den åtalades talan han för. Eller vill du ha en godtycklig bedömning i media innan en rättegång där det avgörs vem som ska ha en advokat överhuvudtaget?

  • 17 B. A. Hjort // Okt 10, 2007 at 10:00

    Edvard Johnsson - Timmen var sen och jag var kanske inte redigt klar i min formulering.
    Jag provoserade nog lite i överkant med uttalandet om advokaternas roll. Men jag är fortfarande fast vid att advokatens samt åklagarens roll är att sanningen skall fram och därefter skall domstolen/tingsrätten dömma ärendet.
    Det skall inte vara någon tjuv & rackarspel dem sins emellan.

  • 18 Förr tabu idag vardagsmat! | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Jan 7, 2008 at 12:12

    […] Ungdomsgäng hoppade skallen av 16-åring […]

  • 19 Polacken har talat! | Skiftnyckel, enda verktyget du behöver! // Jan 7, 2008 at 16:04

    […] Redan nu står klart att han kommer att överklaga till hovrätten. I första hand vill Silbersky att hans klient blir helt frikänd, och i andra vill han att straffet […]

Skriv en kommentar